Uw zoekacties: Bevolkingsregister Koog aan de Zaan

OA-0136 Bevolkingsregister Koog aan de Zaan

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De geschiedenis van het archief
2. Openbaarheid
3. Handleiding voor de gebruiker
OA-0136 Bevolkingsregister Koog aan de Zaan
Inleiding
3.
Handleiding voor de gebruiker
In het archief bevinden zich de volgende stukken:

Gezinsbladen (ca. 1850-ca. 1920)
Aanvankelijk werden inwoners geregistreerd op gezinsbladen, meestal geordend op huisnummer, soms op naam van het gezinshoofd. In de registers werden alle mutaties in de gezinssamenstelling bijgehouden. Meestal zijn van een persoon de volgende gegevens opgenomen: naam, geboorteplaats, geboortedatum, religie, beroep en adres.
Ook wordt de relatie tot het gezinshoofd aangegeven: bijv. vrouw (v), zoon (z), dochter (d), dienstbode (db). Daarnaast vermeldt het blad gegevens over de gemeente van herkomst, de datum van inschrijving en eventueel de gemeente waarnaar iemand vertrokken is en de datum van uitschrijving. Zodra iemand verhuisde of overleed, werd de naam doorgehaald in het register. Soms werden van bepaalde groepen inwoners aparte registers bijgehouden. Zo zijn er registers van dienstbodes en instellingen (bijvoorbeeld inwoners en personeel van gestichten en gevangenissen). Iedere tien jaar werd een nieuw register opgesteld, waarbij de meest actuele gegevens uit het voorgaande register werden overgenomen. Aan de hand van het bevolkingsregister is dus goed het verloop van de gezinssamenstelling en de eventuele verhuisbewegingen te reconstrueren.

Gezinskaarten (ca. 1920-ca. 1940). Tot 1920 gebeurde de registratie in vastbladige registers. Daarna zijn de meeste gemeentes overgestapt op losse kaarten, omdat dit systeem door de gemeentelijke administratie als handiger werd ervaren. De indeling van de kaarten bleef gelijk aan die van de gezinsbladen. De kaarten werden alfabetisch opgeborgen op naam van het gezinshoofd. Soms werden er extra toegangen gemaakt op naam van de vrouw, dienstbode of andere inwonenden.
Op de website van het Gemeentearchief Zaanstad en op de studiezaal is een uitgebreide Zoekwijzer Bevolkingsregisters aanwezig.
Inventaris

Kenmerken

Datering:
(1754) 1823 - 1973
Gemeente:
Koog aan de Zaan
Omvang in meters:
4
Toegang:
Inventaris + microfiches + digitaal
Openbaar:
Gedeeltelijk
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Gemeentearchief Zaanstad. Toegang OA-0136 Bevolkingsregister Koog aan de Zaan
VERKORT:
NL-ZdGAZOA-0136