Uw zoekacties: Gemeentebestuur Krommenie

OA-0036 Gemeentebestuur Krommenie

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Bestuursorganisatie
2. Toestand en bewaring van het archief
3. Verantwoording van inventarisatie
OA-0036 Gemeentebestuur Krommenie
Inleiding
3.
Verantwoording van inventarisatie
De toestand waarin het archief werd aangetroffen, was zeer wanordelijk. Reeds bij de globale ordening bleek dat er veel belangrijke stukken ontbraken, met name uit series, te weten:
- notulen van de raadsvergaderingen, 1814-1824;
- ingekomen stukken, 1815-1945 (op enkele jaren na);
- bekendmakingen, 1888-1905;
- begrotingen en rekeningen, 1889-1909;
Blijkens de stukken betreffende de inspectie (inv. nr. 239) werden in 1935 de notulen van 1817-1824 tot 1 deel ingebonden en berustten in 1939 de ingekomen stukken van vóór 1910 nog in de kerktoren. Ondanks uitgebreide en langdurige naspeuringen werd niets omtrent de ontbrekende stukken gevonden.
Enkele stukken van vóór 1814 werden gelicht, daar, zoals reeds vermeld, de scheiding tussen "oud" en "nieuw" archief was gelegd bij 1813. Tijdens de definitieve ordening van het archief werd het afsluitingsjaar van het "nieuw" archief vastgesteld op 1945, gezien men in maart 1946 overging tot de invoering van de code VNG. Hierdoor berusten nu alle stukken van 1946-1973 bij het "semi-statisch" archief en zijn de nog bij het genoemde "semi-statisch archief berustende stukken over de periode 1941-1945 overgebracht en ingevoegd bij het "nieuw" archief. De stukken van zowel vóór als na 1945/46 waarin geen splitsing kon worden aangebracht, werden gevoegd bij de periode waarop zij grotendeels betrekking hadden. Een uitzondering hierop vormen de personeelsdossiers, waarbij is uitgegaan van de ontslagdatum.
Van het ca. 32 meter lange archief werd ca. 14 meter vernietigd ingevolge de "Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken", vastgesteld bij ministeriële beschikkingen in 1948 (gewijzigd in 1978).
Van de ordeningsstelsels, genoemd in voorgaande paragraaf, ontbrak praktisch ieder spoor. Wel bleek, dat men bij de invoering van het "registratuurstel-sel" in 1946 is gaan terugwerken tot 1910. Dientengevolge is van het in 1910 ingevoerde "dossier-/rubriekenstelsel" niets meer te herkennen. Daar van het geheel vermengde en incomplete archief de oude ordeningsstelsel niet meer te reconstrueren waren, werden alle stukken ingepast in de desbetreffende rubrieken van de inventaris.
De inventaris is opgezet volgens het "Inventaris-schema ten behoeve van de beschrijving der gemeentearchieven daterende van na 1813", vastgesteld in 1949 door de minister van Binnenlandse Zaken. Voor de nadere indeling werd de code van de VNG als leidraad gebruikt.
De delen die voor meer doeleinden werden gebruikt, zijn steeds daar geïnventariseerd waar ze in de inventaris het eerst voorkwamen, terwijl bij de andere onderwerpen verwijzingen zijn gemaakt. Eveneens zijn verwijzingen bij de desbetreffende onderwerpen gemaakt van de bijzondere bijlagen die bij de stukken zaten, zoals b.v. bij de minuten van uitgaande stukken (inv. nrs. 88-109).
De bijlagen bij de begrotingen en rekeningen werden tot ca. 1830 daaraan vastgehecht met een zegel; daarna werden ze apart opgeborgen (inv. nr. 439). Gezien deze stukken voor een groot deel door elkaar lagen, zijn zij ter verbetering van de toegankelijkheid per onderwerp ingedeeld. Een lijst hiervan is als bijlage bij de inventaris gevoegd (bijlage 1). Te dien einde werden ook de aanbestedingsstukken van openbare werken gerubriceerd en van een lijst voorzien (bijlage 2).
Evenals bij de andere Zaangemeenten hielden ook in Krommenie de verslagen van de toestand in de gemeente in 1930 op te bestaan wegens bezuinigingsmaatregelen (inv. nr. 188).
Tot besluit van deze inleiding wil ik mijn bijzondere dank uitspreken aan mevrouw T. De Groot, onder wier toezicht en leiding deze inventaris tot stand kwam.

In 2016 zijn 2 dossiers van de vernietigingslijst gehaald en toegevoegd aan het archief. Het betreft de inventarisnummers 1807-1808.
Inventaris van het archief van het gemeentebestuur gevormd onder beheer van de gemeentesecretaris

Kenmerken

Datering:
(1798) 1814 - 1945 (1954)
Gemeente:
Krommenie
Omvang in meters:
28
Toegang:
Inventaris
Openbaar:
Gedeeltelijk
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Gemeentearchief Zaanstad. Toegang OA-0036 Gemeentebestuur Krommenie
VERKORT:
NL-ZdGAZOA-0036