Uw zoekacties: Hoge Heerlijkheid, later Gemeentebestuur Assendelft

OA-0027 Hoge Heerlijkheid, later Gemeentebestuur Assendelft

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de archiefvormer
2. Geschiedenis van het archief
3. Openbaarheid
4. Verantwoording van de bewerking
5. Handleiding voor de gebruiker
6. Archiefvormers
Inventaris
1. Bestuur en administratie
1.5. Secretarie
1 Register met afschriften van handvesten, contracten en aanstellingen over de periode 1399-1768, alsmede de ontvangsten in de periode 1584-1720 wegens het zich uitkopen door inwoners van het exue-recht en het dorpsschot, Begin 16e eeuw-1768
OA-0027 Hoge Heerlijkheid, later Gemeentebestuur Assendelft
Inventaris
1. Bestuur en administratie
1.5. Secretarie
1
Register met afschriften van handvesten, contracten en aanstellingen over de periode 1399-1768, alsmede de ontvangsten in de periode 1584-1720 wegens het zich uitkopen door inwoners van het exue-recht en het dorpsschot, Begin 16e eeuw-1768
Datering:
Begin 16e eeuw-1768
NB:
De inhoud van de afschriften van de handvesten verandert in de loop van het register van aard en is de voorgangster geworden van inv.nr. 2. Handvest is een door een landheer uitgevaardigd stuk waarbij rechten worden vastgesteld of privileges worden verleend. Het recht van exue is een belasting die werd geheven op erfenissen, die aan personen buiten de stad toevielen en van goederen die met hun eigenaar de stad verlieten. Schot is een belasting die is verschuldigd aan de heer, zoals de landrente
Omvang:
1 deel

Kenmerken

Datering:
1399-1816 (1909)
Gemeente:
Assendelft
Omvang in meters:
33
Toegang:
Inventaris, deels digitaal
Openbaar:
Ja
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Gemeentearchief Zaanstad. Toegang OA-0027 Hoge Heerlijkheid, later Gemeentebestuur Assendelft
VERKORT:
NL-ZdGAZOA-0027